Meny
Meny

Eric och Jenny

Systemutvecklare/kravanalytiker, IT

Vi jobbar med modern sömlös teknik

Afa Försäkring vill förenkla för kunderna. Därför kom verksamheten med önskemål om att göra Mina sidor tydligare och enklare för kunderna. Där kom kravanalytiker Jenny och systemutvecklare Eric med kollegor i Kundinteraktion in i bilden.

Verksamheten vill öka kundupplevelsen genom enkelhet med färre onödiga frågor till kundtjänst. Ett steg i lösningen blev uppdaterade och nya statusar på Mina sidor och nu pågår arbetet med att bygga om anmälningsflödena med relevanta frågor. En ordentlig teknisk förflyttning med modern teknik har samtidigt tagit plats under huven.

När Mina sidor uppdateras sker det sömlöst utan att kunden märker det. Produkten behöver aldrig stängas för en lansering av nya funktioner. Anledningen till detta tekniska lyft var att få en modern produkt som är enkel att förvalta och som möjliggör att utveckla nya behov snabbare och enklare.

Vad gör ni hos oss på Afa Försäkring?
Kundinteraktion jobbar agilt med kanban och använder verktyg som React, Next.js, Visual studio 2022, Azure Devops, Figma och Miro.

– Vi jobbar med Kubernetes kluster, det är en dynamisk miljö, där man spinner ut olika applikationer utan att kunderna märker det, det är helt sömlöst och en modern teknik, säger Eric.

– Jag jobbar med att samla in behov som verksamheten har och skriver ner dem så att utvecklarna förstår, säger Jenny, kravanalytiker inom produkten Kundinteraktion.

Hon jobbade tidigare som skadereglerare för AGS och Särskild AGS-KL förmån och har bra insyn i de frågor som kunder ställer när de ringer in till kundtjänst.

– Med min bakgrund kan jag lättare ta kundens perspektiv och ha med det när jag kravställer. På så sätt får jag en chans att hjälpa våra kunder redan innan de ens vet att de har några frågor, genom att kravställa så att produkten blir enkel att förstå från början.

Konkret har jobbet inneburit till exempel att statusen för kundens ärenden på Mina sidor ändras samtidigt som kunden får ett brev om sitt ärende.

–Tillsammans med Team Progress som har hand om MEGA har vi fördröjt status på Mina sidor, så att brevutskicken är i synk med statusändringen på Mina sidor. Vi har också skapat två helt nya statusar som bättre förklarar för kund vad som sker i ärendet säger Jenny.

Vad är roligast med att arbeta på Afa Försäkring?
– Det är väldigt roligt att gå till jobbet, det är högt i tak och företaget är mån om sina medarbetare. När man går hem för dagen så är jag ledig och tänker inte på jobbet, säger Eric.

– Afa Försäkring bryr sig, och det känns fint att hjälpa människor som har det svårt. Vi gör något gott i samhället, det ger bra karma. Jag uppskattar också att vi får möjligheten att testa nya jobb internt. Det är guld värt, säger Jenny.